"Tušení širších souvislostí"
Napísané: 28 Aug 2017, 18:51
Možná stojí za to předeslat jinou myšlenku před samotným střípkem zamyšlení: "19Víte to, moji milovaní bratři: Každý člověk ať je rychlý k naslouchání, ale pomalý k mluvení (psaní), pomalý k hněvu (hněvivému psaní)." (Jak,1,19)
Jakubův dopis je většinou vnímán pouze tak, že jsou účelově vypíchnuté jen určité verše, které letmo čtené podporují spasení ze zákona. Je to nádherná epištola o spasení a působení Boží Milosti. Začtěme se tedy do dané pasáže a naslouchejme oběma ušima tomuto nadčasovému poselství:
Jakub 2, 1-13 ,
"1Moji bratři, nespojujte víru v našeho Pána Ježíše Krista, Pána slávy, s přijímáním osob. 2Když vejde do vašeho shromáždění muž se zlatým prstenem a v nádherném šatě a vejde tam také chudý člověk ve špinavém šatě, 3a vy věnujete pozornost tomu, který nosí nádherný šat, a řeknete mu: ‚Ty si sedni pohodlně sem,‘ a chudému řeknete: ‚Ty postůj támhle nebo si sedni sem pod mou podnož,‘ 4cožpak jste neučinili mezi sebou rozdíl a nestali se soudci se zlými pohnutkami? 5Poslyšte, moji milovaní bratři! Což nevyvolil Bůh chudé tohoto světa, aby byli bohatí ve víře a stali se dědici království, jež zaslíbil těm, kdo ho milují? 6Vy však jste zneuctili chudého. Cožpak vás bohatí neutiskují a nevláčejí vás právě oni před soudy? 7Což nehanobí právě oni to drahé jméno, jímž jste byli nazváni? 8Jestliže vskutku plníte královský zákon podle Písma: ‚ Budeš milovat svého bližního jako sebe samého]‘, dobře činíte. 9Jestliže však někomu straníte, dopouštíte se hříchu a Zákon vás usvědčuje jako přestupníky. 10Kdo by totiž zachoval celý Zákon, ale v jedné věci klopýtl, stal by se vinným ve všech. 11Vždyť ten, kdo řekl: ‚Nezcizoložíš,‘ řekl také: ‚Nezavraždíš.‘ Jestliže tedy necizoložíš, ale vraždíš, stal ses přestupníkem Zákona. 12Tak mluvte a tak jednejte jako ti, kteří mají být souzeni podle zákona svobody. 13Neboť soud bez milosrdenství je pro toho, kdo neprokázal milosrdenství; milosrdenství přemáhá soud."
Mám za to, že to ani nepotřebuje zdlouhavý náročný výklad. Samotný text dává najevo, že ap. Jakub neprotlačuje spasení ze zákona, ale ukazuje na spasení z milosti jinou jednoduchou formou.
Jsou jedinci, skupiny, které skloňují zákon ve všech pádech, ale v praxi porušují Královský Zákon vesele a ještě se tváří nevinně. Staví se do role obhájců pouhé litery zákona. Člověk pro ně nic neznamená.
Jakubův dopis je většinou vnímán pouze tak, že jsou účelově vypíchnuté jen určité verše, které letmo čtené podporují spasení ze zákona. Je to nádherná epištola o spasení a působení Boží Milosti. Začtěme se tedy do dané pasáže a naslouchejme oběma ušima tomuto nadčasovému poselství:
Jakub 2, 1-13 ,
"1Moji bratři, nespojujte víru v našeho Pána Ježíše Krista, Pána slávy, s přijímáním osob. 2Když vejde do vašeho shromáždění muž se zlatým prstenem a v nádherném šatě a vejde tam také chudý člověk ve špinavém šatě, 3a vy věnujete pozornost tomu, který nosí nádherný šat, a řeknete mu: ‚Ty si sedni pohodlně sem,‘ a chudému řeknete: ‚Ty postůj támhle nebo si sedni sem pod mou podnož,‘ 4cožpak jste neučinili mezi sebou rozdíl a nestali se soudci se zlými pohnutkami? 5Poslyšte, moji milovaní bratři! Což nevyvolil Bůh chudé tohoto světa, aby byli bohatí ve víře a stali se dědici království, jež zaslíbil těm, kdo ho milují? 6Vy však jste zneuctili chudého. Cožpak vás bohatí neutiskují a nevláčejí vás právě oni před soudy? 7Což nehanobí právě oni to drahé jméno, jímž jste byli nazváni? 8Jestliže vskutku plníte královský zákon podle Písma: ‚ Budeš milovat svého bližního jako sebe samého]‘, dobře činíte. 9Jestliže však někomu straníte, dopouštíte se hříchu a Zákon vás usvědčuje jako přestupníky. 10Kdo by totiž zachoval celý Zákon, ale v jedné věci klopýtl, stal by se vinným ve všech. 11Vždyť ten, kdo řekl: ‚Nezcizoložíš,‘ řekl také: ‚Nezavraždíš.‘ Jestliže tedy necizoložíš, ale vraždíš, stal ses přestupníkem Zákona. 12Tak mluvte a tak jednejte jako ti, kteří mají být souzeni podle zákona svobody. 13Neboť soud bez milosrdenství je pro toho, kdo neprokázal milosrdenství; milosrdenství přemáhá soud."
Mám za to, že to ani nepotřebuje zdlouhavý náročný výklad. Samotný text dává najevo, že ap. Jakub neprotlačuje spasení ze zákona, ale ukazuje na spasení z milosti jinou jednoduchou formou.
Jsou jedinci, skupiny, které skloňují zákon ve všech pádech, ale v praxi porušují Královský Zákon vesele a ještě se tváří nevinně. Staví se do role obhájců pouhé litery zákona. Člověk pro ně nic neznamená.