vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Rozsiahlejšie články s diskusiou.
Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Takto hodnotí préterismus Nový biblický slovník, 2. vyd., 2009, s. 1150:

"Kniha Zjevení popisuje minulé události. Všechna vidění této knihy mají svůj kořen v situaci Římského impéria 1. stol. po Kr."

"Tento pohled včleňuje spis do situace autorových dnů, což je jistě správné, nicméně přehlíží skutečnost, že kniha sama sebe nazývá "proroctvím" (Zj 1,3) a že se některé její předpovědi každopádně týkají vzdálené budoucnosti (např. 21-22)."

Citace nejsou úplné, aby nebyly dlouhé, pro úplnost a kontext čti v příslušné knize.
Ani citace z teologických knih, slovníků nejsou médoperským zákonem. I teologové mají své předporozumění, ale jejich vklad je v tom, že rozumějí okolnostem, původnímu textu, dobovému pozadí, historickému kontextu vzniku knihy. I názory odborníků na tématiku se různí včetně jednotlivých pohledů na výklad knihy Zjevení.

Slovník Adolfa Novotného, s. 1303 se vypořádal s proroctvím knihy Zjevení takto (opět čti v knize v kontextu):

"Zjevení není knihou věšteb o průběhu budoucích dějin, ani popisem událostí na konci světa a nebeské slávy, ani pouhým vyjádřením mimočasového duchovního jádra prastarých bájeslovných představ. Používá těchto představ tak, jak byly přetvořeny v dlouhé apokalyptické tradici, aby církev své doby – sklonku I. stol. po Kristu – napomenula i povzbudila zvěstí o blízkosti moci a soudu přicházejícího Ježíše Krista."

"Výslovněji než jiné nz knihy ukazuje, že spasení přinášené Ježíšem Kristem se netýká toliko jednotlivé duše, nýbrž celé šíře lidského pospolitého, dějinného života. Proto je právem pokládána za prorockou knihu NZa, z níž církev všech dob může a má slyšet slovo napomenutí i potěšení pro své hříchy, úzkosti a úkoly."

Welton sám se pokládá za částečného préteristu (s. 80), věří, že Ježíš se znovu přijde (s. 14), že je to záležitost budoucnosti.

Těmi citacemi chci ukázat, že "pohledů je více" a máme zkoumat, co je správně.

Zatím tolik.

Stojíš, Dušane, o moje vyjádření na Tvé body, které jsi uvedl, nebo Ti stačí, jak Ti na ně odpověděl Tomáš? (Moje odpovědi se moc lišit nebudou, ale jestli chceš, můžu se k nim vyjádřit).

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Nádherně napsáno, Tomáši.

Snad se na mě nebudeš zlobit, když zde uvedu moji zkušenost s knihou Zjevení v praxi v souvislosti s tím, o čem píšeš.
Tomáš Plechatý napísal:Naplno jsem věřil výkladu Zjevení podle adventismu a velmi to ovlivnilo mé dospívání, přátele, osobní život. Mrzí mě, že jsem i kvůli naléhavosti, která pramenila z přehnaného výkladu tlačil na část vlastní rodiny a přivedl spíš rozdělení a odcizení vzájemným vztahům, než sblížení a pochopení.
I já jsem věřila výkladu podle adventistického pojetí. Cítila jsem se povinována všem svým blízkým vysvětlit naléhavost poselství knihy Zjevení - rozuměj papežství jako šelmy a konečného pronásledování věřících kvůli nedodržování soboty. Proto jsem se odebrala ke své velmi dobré kamarádce katoličce a její mamince, se kterou jsem si taktéž rozuměla. Přednesla jsem jim ten výklad - a půl roku nám trvalo, než jsme dali do pořádku naše vztahy. Hluboce nepříjemně se jich to dotklo.

Já vím, že to byla moje aktivita, ale ta nevznikla sama od sebe. Vznikla důrazy učení, které jsem přijala za své.

A i proto vnímám, že jediným důrazem v našem životě by měl být Bůh sám, protože tento jediný důraz produkuje křesťanskou lásku v Duchu.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Lída Rohalová napísal:Nádherně napsáno, Tomáši.

Snad se na mě nebudeš zlobit, když zde uvedu moji zkušenost s knihou Zjevení v praxi v souvislosti s tím, o čem píšeš.
Tomáš Plechatý napísal:Naplno jsem věřil výkladu Zjevení podle adventismu a velmi to ovlivnilo mé dospívání, přátele, osobní život. Mrzí mě, že jsem i kvůli naléhavosti, která pramenila z přehnaného výkladu tlačil na část vlastní rodiny a přivedl spíš rozdělení a odcizení vzájemným vztahům, než sblížení a pochopení.
I já jsem věřila výkladu podle adventistického pojetí. Cítila jsem se povinována všem svým blízkým vysvětlit naléhavost poselství knihy Zjevení - rozuměj papežství jako šelmy a konečného pronásledování věřících kvůli nedodržování soboty. Proto jsem se odebrala ke své velmi dobré kamarádce katoličce a její mamince, se kterou jsem si taktéž rozuměla. Přednesla jsem jim ten výklad - a půl roku nám trvalo, než jsme dali do pořádku naše vztahy. Hluboce nepříjemně se jich to dotklo.

Já vím, že to byla moje aktivita, ale ta nevznikla sama od sebe. Vznikla důrazy učení, které jsem přijala za své.

A i proto vnímám, že jediným důrazem v našem životě by měl být Bůh sám, protože tento jediný důraz produkuje křesťanskou lásku v Duchu.
Kvůli dodržování soboty, opravuji svoji mystifikaci

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

No napísal si toho hodně, ale na to podstatné ti stačil jeden odstavec:
Tomáš Plechatý napísal:A dále, já se zříkám teze, že úplně všechno v knize Zjevení už nastalo. Nesouhlasím s tím.
Ani s tím, že je celé Zjevení jen o přelomu staré a nové smlouvy. Zatím mě o tom nic nepřesvědčilo.
Stále očekávám druhý a slavný příchod Ježíše Krista se svatými anděly a také soud, který nastane. A nové nebe a novou zemi.
Takže sa teším, že stojíme obaja na tom istom brehu.
Tomáš Plechatý napísal:Snad ti to ode mě Dušane stačí.
Nateraz áno. Ale dúfam, že budeš pokračovať .
Lída Rohalová napísal:Stojíš, Dušane, o moje vyjádření na Tvé body, které jsi uvedl, nebo Ti stačí, jak Ti na ně odpověděl Tomáš? (Moje odpovědi se moc lišit nebudou, ale jestli chceš, můžu se k nim vyjádřit).
Toto je fórum adventistov, takže píšeš všetkým, ktorí sem zavítajú. Pokiaľ však ide o mňa - stojím o TVOJE vyjadrenie. Chcem tým povedať, že nestojím o vyjadrenia zo slovníkov. Práve tomu by sme sa mali vyhýbať. Slovníky, encyklopédie a komentáre sú nástrojmi lacnej manipulácie nespočetným množstvom davov.

Keby išlo len o puncované názory, stačilo by doporučiť nové skriptá "Průvodce knihou Zjavení", ktoré vydal AdventOrion. Tam už je préterizmus zahrnutý medzi "klasické" výkladové prístupy... (Samozrejme v tých skriptách chýba poznámka, že pri préteristickom pohľade niet miesta pre "trojanjelské posolstvo".)

Podotýkam, že spomenuté skriptá sa ničím nelíšia od výkladov, ktoré väčšina adventistov preberala už toľkokrát a toľko rokov v úlohách sobotnej školy.

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Dušan Seberíni napísal:No napísal si toho hodně, ale na to podstatné ti stačil jeden odstavec:
Tomáš Plechatý napísal:A dále, já se zříkám teze, že úplně všechno v knize Zjevení už nastalo. Nesouhlasím s tím.
Ani s tím, že je celé Zjevení jen o přelomu staré a nové smlouvy. Zatím mě o tom nic nepřesvědčilo.
Stále očekávám druhý a slavný příchod Ježíše Krista se svatými anděly a také soud, který nastane. A nové nebe a novou zemi.
Takže sa teším, že stojíme obaja na tom istom brehu.
Tomáš Plechatý napísal:Snad ti to ode mě Dušane stačí.
Nateraz áno. Ale dúfam, že budeš pokračovať .
Lída Rohalová napísal:Stojíš, Dušane, o moje vyjádření na Tvé body, které jsi uvedl, nebo Ti stačí, jak Ti na ně odpověděl Tomáš? (Moje odpovědi se moc lišit nebudou, ale jestli chceš, můžu se k nim vyjádřit).
Toto je fórum adventistov, takže píšeš všetkým, ktorí sem zavítajú. Pokiaľ však ide o mňa - stojím o TVOJE vyjadrenie. Chcem tým povedať, že nestojím o vyjadrenia zo slovníkov. Práve tomu by sme sa mali vyhýbať. Slovníky, encyklopédie a komentáre sú nástrojmi lacnej manipulácie nespočetným množstvom davov.

Keby išlo len o puncované názory, stačilo by doporučiť nové skriptá "Průvodce knihou Zjavení", ktoré vydal AdventOrion. Tam už je préterizmus zahrnutý medzi "klasické" výkladové prístupy... (Samozrejme v tých skriptách chýba poznámka, že pri préteristickom pohľade niet miesta pre "trojanjelské posolstvo".)

Podotýkam, že spomenuté skriptá sa ničím nelíšia od výkladov, ktoré väčšina adventistov preberala už toľkokrát a toľko rokov v úlohách sobotnej školy.

... Toto je fórum adventistov, takže píšeš všetkým, ktorí sem zavítajú.
Přál bych si, aby to bylo jen fórum adventistů, ale opak je pravdou. Toto fórum nevedou běžní adventisté, ale nejspíše bývalí, kteří se podle jednotlivých komentářů, jak sleduji, ani k ničemu nevyjadřují. 80-90% těch, kteří sem zavítají ani nejsou adventisté. A běžní adventisté se nechtějí bavit s bývalými adventisty nebo i jinými křesťany o i úplně jiné pravdě než, která je v Písmu a přijímat něčí lidské cizí bludy, protože takové diskuse nevedou vůbec k ničemu, jak mi potvrdil i jeden bratr, který dlouho diskutoval na Faceboku a tam to také stálo za ho... Proto zde běžní adventisté (až na výjimky) ani vůbec nechodí přispívat svými komentáři a ani se jim nedivím.

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

mikim napísal:Proto zde běžní adventisté (až na výjimky) ani vůbec nechodí přispívat svými komentáři a ani se jim nedivím.
Výnimka je výnimka. Takže napríklad ty nie si bežný adventista. Ale si jeden okraj mantinelu.
Je tu však aj ambassador, ktorý je o dobrý 1/2 kg ozajstnejší adventista,
ale snaží sa udržať rovnováhu medzi vieroukou, Božím slovom a diskutujúcim proťajškom.
Predstavuje však opačný mantinel!
No a medzi tými mantinelmi sú BEŽNÍ adventisti.

Tvoj problém, Mikim, je v tom, že si si za dva roky nedokázal zvyknúť na to,
čo ti po celý život v tvojom zbore chýbalo: MOŽNOSŤ !
Možnosť otvorene hovoriť, možnosť hlásiť sa k inému názoru ako majú masy, možnosť ..., možnosť ..., možnosť ..., a
možnosť voľného vstupu.
Možno že práve preto si neuvedomuješ svoju pozíciu. Toto fórum už poldruha roka frčalo keď si prišiel a úplne prirodzene si sa v ňom usadil. A nikdy si nerozmýšľal nad tým, že práve možnosť voľného vstupu je ten fenomén, vďaka ktorému si tu. Zamysli sa nad tým, že keby táto možnosť nebola, možno že práve BEŽNÍ adventisti by ti vstupenku na toto fórum odmietli dať...
mikim napísal:Přál bych si, aby to bylo jen fórum adventistů, ale opak je pravdou.
To nie je dobré želanie. To je sebectvo a nevďačnosť voči Bohu. Nie si na svete sám.
A kto by ti odpovedal na tvoje siahodlhé príspevky?

V jednom príbehu Ježiš sedí so svojimi najbližšími :

A mnohými takými podobenstvami im hovoril slovo, tak ako mohli počuť.
No, bez podobenstva im nehovoril,
ale osobitne vykladal svojim učeníkom všetko.
A riekol im toho dňa, keď už bol večer: Prejdime na druhú stranu!
A zanechajúc zástup vzali ho so sebou tak, ako bol na lodi.


A boli s ním aj iné lode.

{Mk 4:33-36}

Neregistrovaný

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Neregistrovaný »

... Toto je fórum adventistov, takže píšeš všetkým, ktorí sem zavítajú.
Přál bych si, aby to bylo jen fórum adventistů, ale opak je pravdou. Toto fórum nevedou běžní adventisté, ale nejspíše bývalí, kteří se podle jednotlivých komentářů, jak sleduji, ani k ničemu nevyjadřují. 80-90% těch, kteří sem zavítají ani nejsou adventisté. A běžní adventisté se nechtějí bavit s bývalými adventisty nebo i jinými křesťany o i úplně jiné pravdě než, která je v Písmu a přijímat něčí lidské cizí bludy, protože takové diskuse nevedou vůbec k ničemu, jak mi potvrdil i jeden bratr, který dlouho diskutoval na Faceboku a tam to také stálo za ho... Proto zde běžní adventisté (až na výjimky) ani vůbec nechodí přispívat svými komentáři a ani se jim nedivím.
Mikime, náš úkol je pravdu hledat, porovnávat. Mám lidi v církvi rád, oceňuji i některé kazatele, ale setkal jsem se taky s pokrytectvím, fanatismem a takovým nicděláním u některých.Na druhé straně s obětavými lidmi. Dost jsem se zklamal v pastorech, zdá se mi, že skoro nic nedělají, jen si v sobotu odkáží a hotovo.Anebo jsem měl smůlu na ty, co jsem zažil.
Kvůli lidem být v církvi ale nestačí, důležité je učení. U některých bodů mám pochybnosti-desátky, 2300 večerů, Ellen. Co mám dělat? Svědomí mi velí modlit se, hledat, porovnávat, nejde přeci jen tak odhodit to, čemu jsem celá léta věřil. Pastor mi nepomůže, to už jsem zjistil, lidi ve sboru jsou povětšinou milí, ale ani mezi nimi jsem nenašel člověka, s kterým se mohu důvěrně bavit. Proto vítám toto fórum, vyjasňuji si věci, porovnávám argumenty, ale nejen zde, ale i jinde. Myslím, že ze strany církve není ani snaha nějak diskutovat o bodech učení či odpovídat na dotazy, to je pro mne určitý signál, že není vše v pořádku.
Církev asd není špatná, jen některé věci by měly být nastaveny asi jinak, nevyžadovat závazně souhlas se specifickými body při křtu a něco nechat pouze na svobodě lidí pouze s doporučením církve.(třeba jídlo, přijetí E.W.,desátky..)

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Dušan Seberíni napísal:Toto je fórum adventistov, takže píšeš všetkým, ktorí sem zavítajú. Pokiaľ však ide o mňa - stojím o TVOJE vyjadrenie. Chcem tým povedať, že nestojím o vyjadrenia zo slovníkov. Práve tomu by sme sa mali vyhýbať. Slovníky, encyklopédie a komentáre sú nástrojmi lacnej manipulácie nespočetným množstvom davov.
Děkuji moc za odpověď. Vyjádření ze slovníků Ti dávat nebudu, ale ráda bych k těm slovníkům něco řekla teď.

Zde jsem vyvěsila nějaké citace ze dvou slovníků, protože si myslím, že je dobré se podívat, co k tématu říkají. Nezastávám názor, že slovníky, encyklopedie, komentáře jsou nástroji laciné manipulace. Právě z těchto věcí se dá zjistit dobové pozadí, různé významy slov, literární kontext a tak dále. Dále se můžeme dozvědět, že existují různé možnosti výkladu nějakého biblického tématu.

Už se mi stalo, že jsem také konkrétně ve slovnících natrefila na věci, se kterými jsem nesouhlasila. Neberu slovníky apod. jako náhradu za Bibli, ale jako pomůcku ke studiu Bible. I teolog má nějaké své pochopení, které do výkladu promítá. Raději si však přečtu obstojný výklad od někoho, kdo ví, o čem mluví, než poslechnu desítky kázání lidové teologie, protože jsou jednodušší, „protože ti teologové jenom slovíčkaří". A přečtu si to i proto, že jsem nežila v biblických dobách a uniklo by mi dobové pozadí.

Právě s tou lidovou teologií je, dle mého soudu, na sborech největší problém v případech, kdy se nebere v úvahu kontext, nic. Například z verše žena ať ve shromáždění mlčí se např. vyvodí, že nemá být ordinována do kazatelské služby. (Nejsem feministka, ale toto?)

Neglorifikuji teology, ostatně co teolog, to názor. Přijde mi však minimálně úsměvné, kdybych měla poučovat např. bratra Beneše o významu hebrejského slovíčka. A bratr Beneš je tak skvělý, že když jsem mu tehdy tvrdila věci, se kterými dnes vím, že by nesouhlasil, tak jen pokýval hlavou a neshodil mne. Pamatuji se, jak jsem ho neustále zasypávala dotazy, že EGW to píše jinak.

Teologie je pomocí, ne prokletím. Základem a stavebním kamenem ale zůstává samostatné studium Písma s bdělou myslí, neboť Boží slovo je živé, činné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až do rozdělení duše a ducha, kloubů a morku a je schopné rozsoudit myšlenky a postoje srdce. (Žd 4,12).

Bůh žehnej lidem, kteří sestavili biblické programy, abychom si mohli vyhledat např. počet výskytu slov v Bibli! K tomu často existují konkordance, a tam ti lidé vysvětlují, co to slovo znamená, a kde se používá. To museli taky nějak sestavit.

Z čeho čerpáš Ty poznatky o dobovém pozadí a tak?
Dušan Seberíni napísal:Keby išlo len o puncované názory, stačilo by doporučiť nové skriptá "Průvodce knihou Zjavení", ktoré vydal AdventOrion. Tam už je préterizmus zahrnutý medzi "klasické" výkladové prístupy... (Samozrejme v tých skriptách chýba poznámka, že pri préteristickom pohľade niet miesta pre "trojanjelské posolstvo".)
Podotýkam, že spomenuté skriptá sa ničím nelíšia od výkladov, ktoré väčšina adventistov preberala už toľkokrát a toľko rokov v úlohách sobotnej školy.
Mně nejde jen o puncované názory. Ty nové skripta jsem si chtěla koupit, ale doposud váhám. Nebyla jsem si totiž jistá, jestli půjde o biblistiku nebo bude ve výkladu Zjevení předporozumění EGW.

Vyjádření ke Tvým pěti bodům záměrně dávám až do dalšího příspěvku zítra (už u toho spím a bude se mi zdát o aiónu :) ), jinak by to bylo sáhodlouhé. Ale nevím, kam jinam to mám dát, do tohoto vlákna to pasuje a na web si to dávat nebudu, proto to rozdělení.

Zatím Ti přeji krásnou dobrou noc.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Vyjádření k bodu 1 a 2

Dušan Seberíni napísal: 1

A keď sedel na Olivovom vrchu, pristúpili k nemu učeníci osobitne a riekli: Povedz nám, kedy to bude, a čo bude znamením tvojho príchodu a skonania sveta? {Mt 24:3}
Welton tvrdí, že „učedníci se tam Ježíše neptají na konec světa“ a že sa to netýka vecí posledných, ale „to bude konec věku - věku Mojžíše, věku Staré smlouvy.“ A machruje tým, aký výraz je použitý v origináli. Ibaže v origináli tie isté slová, ktoré sú v Mt 24:3 - συντελειας του αιωνος - sú aj v Mt 28:20 .

A tak iďte, čiňte učeníkmi všetky národy ponárajúc ich do mena Otca i Syna i Svätého Ducha učiac ich zachovávať všetko, čokoľvek som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skonania sveta. Ameň. {Mt 28:19-20}

Mt 28:19-20 je predsa príkaz JK pred vystúpením na nebesia, to je základný príkaz k šíreniu evanielia! To nie je príkaz „do skonania Starej zmluvy“, ale príkaz k šíreniu posolstva o záchrane v čase milosti - až do skonania sveta. A tomu predsa rozumieme...
2
Jonathan Welton napísal:... kniha Zjevení není napsaná o globálním zničení, ale o lokálním zničení.
... Zjevení chce popsat něco, co je lokální - nikoliv celosvětové ... pro lokální region,
aby ukázal, čeho se zničení týká.
Že se nejedná o planetu zemi, ale o lokální oblast Jeruzaléma a Izraele.
Dušan Seberíni napísal: Žeby?
A svrhnutý bol veľký drak, ten starý had, ktorý sa volá diabol a satanáš, ktorý zvodí celý svet;
svrhnutý bol na zem, a jeho anjeli boli svrhnutí s ním.{Zj 12:9}
...διαβολος και ο σατανας ο πλανων την οικουμενην
Žeby sa diabolos pohyboval len na úzkom vytýčenom území?
Bod 1)

CSP Mt 24,3 Když seděl na Olivové hoře, v soukromí k němu přistoupili učedníci a říkali: „Řekni nám, kdy to bude a jaké bude znamení tvého příchodu a skonání věku?"

V Mt je slovo αἰών použito ještě v:

6,13 A neuveď nás do pokušení, ale vysvoboď nás od toho Zlého «, neboť tvé je království i moc i sláva na věky. Amen».

12,32 A tomu, kdo by řekl slovo proti Synu člověka, bude odpuštěno; ale tomu, kdo by promluvil proti Duchu Svatému, nebude odpuštěno ani v tomto věku, ani v budoucím."

13,22 Zasetý do trní, to je ten, kdo Slovo slyší, ale starost «tohoto» věku a svod bohatství Slovo dusí, a tak se stává neplodným.

13,39 nepřítel, který je zasel, je Ďábel. Žeň je skonání věku a ženci jsou andělé.

13,40 Jako se tedy sbírá plevel a pálí se v ohni, tak bude při skonání «tohoto» věku.

13,49 Tak tomu bude při skonání věku: Vyjdou andělé, oddělí zlé zprostředka spravedlivých

A samozřejmě Mt 28,20 a učte je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všechny dny až do skonání tohoto věku. «Amen.»"

Další užití tohoto slova nebudu už vyhledávat, protože toto úplně stačí.

Když Ježíš dává učedníkům „velké pověření", ujišťuje je, že s nimi bude až do skonání věků. Kdyby měl na mysli jen do roku 70 n. l., tak my bychom dnes už museli všechno dělat a hlásat jen ze své síly, ze své moci, bez pomoci Ducha Svatého.

Konečné oddělení zlých od spravedlivých podle podobenství ještě neproběhlo.

Kontext sice připouští Weltonův výklad, ovšem příchod JK je očekáván i na jiných místech NZ. Pavel si asi myslel, že se Ježíšova návratu dožije (1 Te 4,15). I kdyby se to mělo vše naplnit v roce 70, tak se stále nenaplnila jedna věc – smrt ještě stále není poražena (1 Kor 15,26).

Podle préterismu se vše naplnilo v 1. st. n. l. Welton je částečný préterista a věří, že se Kristus v budoucnu vrátí, tím je problém vyřešen. V jakém okamžiku se to však „láme" a přechází se od minulosti do budoucnosti? Je možné, že má na to výklad ve své knize, ale tím jsem se nezabývala.

Pro ty, kdo by si chtěli přečíst Weltonův detailní výklad k Mt 24 v angličtině, zde: http://www.nove-stvoreni.cz/files/downl ... ersion.pdf

Takže tento bod považuji za Tvůj dobrý postřeh.

Bod 2)

Welton mluví na straně 75 a 76 o globálním/lokálním zničení a říká, že řecké slovo gé představuje lokální událost, a slovo kosmos celosvětovou.

Kromě jiných významů slovo gé (země) představuje nejen krajinu, území, ale též Zemi či její obyvatelé, lidi, svět.

V Tebou použitém verši Zj 12,9 je použito slovo οικουμενη, což značí obydlenou zemi, svět, lidstvo, římskou říši.

Satan sváděl celý celý svět (oikumené) a byl svržen na zem (gé).

Nemyslím si, že se ve Zjevení jedná pouze o lokální zničení, možná někde ano. Význam použití slova bychom zjistili podle kontextu. Zatím se do toho nepouštím, protože výskyt tohoto slova (gé) je ve Zjevení hojný. Ale ten prostor pro diskusi tu je, pokud bude potřeba, můžeme veršíky hledat.

Zároveň si myslím, že diskuse je vhodná při lepším porozumění knize Zjevení, na druhou stranu ale při již probíhající diskusi můžeme tomu Zjevení líp porozumět...

Osobně si nemyslím, že je to v knize Zjevení jen o lokálnosti a jen o už uzavřené minulosti.

Další body pošlu.
Naposledy upravil/-a Lída Rohalová v 17 Apr 2017, 23:34, upravené celkom 1 krát.

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

Liduška, prosím ťa, toto nerob !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zmiešala si výpovede od Weltona s mojimi komentármi.
To môže veľmi dopliesť človeka, ktorý je na tomto fóre prvýkrát
a namiesto Weltona (ktorého som kritizoval) budem bludárom ja.

Takže správna citácia je nasledovná:

1
Dušan Seberíni napísal: A keď sedel na Olivovom vrchu, pristúpili k nemu učeníci osobitne a riekli: Povedz nám, kedy to bude, a čo bude znamením tvojho príchodu a skonania sveta? {Mt 24:3}
Welton tvrdí, že „učedníci se tam Ježíše neptají na konec světa“ a že sa to netýka vecí posledných, ale „to bude konec věku - věku Mojžíše, věku Staré smlouvy.“ A machruje tým, aký výraz je použitý v origináli. Ibaže v origináli tie isté slová, ktoré sú v Mt 24:3 - συντελειας του αιωνος - sú aj v Mt 28:20 .

A tak iďte, čiňte učeníkmi všetky národy ponárajúc ich do mena Otca i Syna i Svätého Ducha učiac ich zachovávať všetko, čokoľvek som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skonania sveta. Ameň. {Mt 28:19-20}

Mt 28:19-20 je predsa príkaz JK pred vystúpením na nebesia, to je základný príkaz k šíreniu evanielia! To nie je príkaz „do skonania Starej zmluvy“, ale príkaz k šíreniu posolstva o záchrane v čase milosti - až do skonania sveta. A tomu predsa rozumieme...
2
Jonathan Welton napísal: ... kniha Zjevení není napsaná o globálním zničení, ale o lokálním zničení.
... Zjevení chce popsat něco, co je lokální - nikoliv celosvětové ... pro lokální region,
aby ukázal, čeho se zničení týká.
Že se nejedná o planetu zemi, ale o lokální oblast Jeruzaléma a Izraele.
Dušan Seberíni napísal:Žeby?
A svrhnutý bol veľký drak, ten starý had, ktorý sa volá diabol a satanáš, ktorý zvodí celý svet;
svrhnutý bol na zem, a jeho anjeli boli svrhnutí s ním.{Zj 12:9}
...διαβολος και ο σατανας ο πλανων την οικουμενην
Žeby sa diabolos pohyboval len na úzkom vytýčenom území?
Bod 1)

CSP Mt 24,3 Když seděl na Olivové hoře, v soukromí k němu přistoupili učedníci a říkali: „Řekni nám, kdy to bude a jaké bude znamení tvého příchodu a skonání věku?"

V Mt je slovo αἰών použito ještě v:

6,13 A neuveď nás do pokušení, ale vysvoboď nás od toho Zlého «, neboť tvé je království i moc i sláva na věky. Amen».

12,32 A tomu, kdo by řekl slovo proti Synu člověka, bude odpuštěno; ale tomu, kdo by promluvil proti Duchu Svatému, nebude odpuštěno ani v tomto věku, ani v budoucím."

13,22 Zasetý do trní, to je ten, kdo Slovo slyší, ale starost «tohoto» věku a svod bohatství Slovo dusí, a tak se stává neplodným.

13,39 nepřítel, který je zasel, je Ďábel. Žeň je skonání věku a ženci jsou andělé.

13,40 Jako se tedy sbírá plevel a pálí se v ohni, tak bude při skonání «tohoto» věku.

13,49 Tak tomu bude při skonání věku: Vyjdou andělé, oddělí zlé zprostředka spravedlivých

A samozřejmě Mt 28,20 a učte je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všechny dny až do skonání tohoto věku. «Amen.»"

Další užití tohoto slova nebudu už vyhledávat, protože toto úplně stačí.

Když Ježíš dává učedníkům „velké pověření", ujišťuje je, že s nimi bude až do skonání věků. Kdyby měl na mysli jen do roku 70 n. l., tak my bychom dnes už museli všechno dělat a hlásat jen ze své síly, ze své moci, bez pomoci Ducha Svatého.

Konečné oddělení zlých od spravedlivých podle podobenství ještě neproběhlo.

Kontext sice připouští Weltonův výklad, ovšem příchod JK je očekáván i na jiných místech NZ. Pavel si asi myslel, že se Ježíšova návratu dožije (1 Te 4,15). I kdyby se to mělo vše naplnit v roce 70, tak se stále nenaplnila jedna věc – smrt ještě stále není poražena (1 Kor 15,26).

Podle préterismu se vše naplnilo v 1. st. n. l. Welton je částečný préterista a věří, že se Kristus v budoucnu vrátí, tím je problém vyřešen. V jakém okamžiku se to však „láme" a přechází se od minulosti do budoucnosti? Je možné, že má na to výklad ve své knize, ale tím jsem se nezabývala.

Pro ty, kdo by si chtěli přečíst Weltonův detailní výklad k Mt 24 v angličtině, zde: http://www.nove-stvoreni.cz/files/downl ... ersion.pdf

Takže tento bod považuji za Tvůj dobrý postřeh.

Bod 2)

Welton mluví na straně 75 a 76 o globálním/lokálním zničení a říká, že řecké slovo gé představuje lokální událost, a slovo kosmos celosvětovou.

Kromě jiných významů slovo gé (země) představuje nejen krajinu, území, ale též Zemi či její obyvatelé, lidi, svět.

V Tebou použitém verši Zj 12,9 je použito slovo οικουμενη, což značí obydlenou zemi, svět, lidstvo, římskou říši.

Satan sváděl celý celý svět (oikumené) a byl svržen na zem (gé).

Nemyslím si, že se ve Zjevení jedná pouze o lokální zničení, možná někde ano. Význam použití slova bychom zjistili podle kontextu. Zatím se do toho nepouštím, protože výskyt tohoto slova (gé) je ve Zjevení hojný. Ale ten prostor pro diskusi tu je, pokud bude potřeba, můžeme veršíky hledat.

Zároveň si myslím, že diskuse je vhodná při lepším porozumění knize Zjevení, na druhou stranu ale při již probíhající diskusi můžeme tomu Zjevení líp porozumět...

Osobně si nemyslím, že je to v knize Zjevení jen o lokálnosti a jen o už uzavřené minulosti.

Další body pošlu.

A teraz moja odpoveď -
odpoveď Dušana Seberíniho Lidke Rohalovej, ale aj Tomymu:

Som rád, že sme nielen na tej istej ceste, ale máme aj rovnaký smer.
Rozdiel medzi nami dokonca nie je ani pri chápaní plus a mínus.
Rozdiel je len v intenzite podania hodnôt.
Ja tvrdím, že Welton je bludár a nechcem weltonovčinami strácať čas.
Lidka tvrdí presne to isté, len diplomatickou rečou neposiela Weltona do kelu,
ale zdvorilo čaká, kým sa dotyčný sám odprace...

...dobrú noc ...

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 12 neregistrovaných