Hoši (a případně dívky pokud jste za těmi přezdívkami) vaše diskuse mi připomíná jeden nešvar který jsem znával ze sobotní školy.
Totiž, že když někdo nastolí zajímavé téma, nebo vysloví zajímavou tezi, nad kterou by se dalo zauvažovat a případně by závěr vedl ke změnám ve vlastním životě, tak ale následné kolečko (kdy každý postupně řekne svůj názor) nebo střídavé příspěvky vedly úplně mimo naladění stejné vlny. Příspěvky většinou živé téma rozsekaly na jednotlivé už mrtvé části které potom přispěvovatelé slovně ,,zkoumali" filosofovali nad nimi metaforicky stejně jako když někdo přinese novou rostlinu/zvíře se zajímavým zjevem nebo projevy na patologii, kde mu to rozpitvají na nejmenší části, které potom pod mikroskopem pinzetou obracejí a zapisují si, na co všechno by se daly asi použít a jaký význam by tyto části mohly mít, časem už se na původní organismus úplně zapomene.
George uvedl vlákno s několika (2-3) silnými tezemi, o kterých se chtěl sdílet a o kterých podle mne má smysl vést diskusi ve vlákně dále:
1) Že výzkumy na zvířatech ukázaly, že si zvířata nevybírají vždy špatnou a snadnou volbu chování (drogu místo normální vody), když mají na výběr dostatečné možnosti zdravějšího naplňujícího chování.
2) Že se závěry výzkumu dá aplikovat i na lidi. Tedy že lidé nemají apriori tendence ke špatným závislostem (církevně řečeno k hříšnému chování)
3) Že to prý v Portugalsku už zkusili a funguje to
4) Že to měla vědět už prorokoně adventismu Ellen Whiteová, která psala o životním stylu a sklonum ke špatným návykům ve shodě se starým tehdejším vědeckým poznáním. Její nevědomost prý ukazuje na její neinspirovanost, neboť její rady nejsou nadčasové, nýbrž silně dobově podmíněné a asi i ovlivněné.
5) Asi nejsilnější, nebo nejkontroverznější teze. Že sama Církev adventistů pracuje se závislostmi (základními potřebami člověka) nejen ve smyslu osvobodit jej (od alkoholu, kouření, drog, pornografie atd.) ale i obráceně ve smyslu připoutání. George také srozumitelně popsal mechanismus jakým toto církev dělá.
K těmto tezím má smysl se vyjadřovat pokud chceme s Georgem autorem příspěvku polemizovat, nebo souhlasit, nebo se ho dále na něco zeptat.
Když se ale místo toho začne pouze skloňovat izolované slovo závislost jako takové a hádat se o tom, jestli je to dobré nebo ne (už by se dalo začít hádat o smyslu toho, co je vlastně dobré a kdo to rozhoduje a téma odvést úplně do ztracena) tak původní myšlenková strukura uniká, uniká sdělení zakladatele vlákna a diskuse se do,,slovně" ,,rozpadá".
Mne Georgovo přirovnání zpočátku svou výstižností úplně ohromilo.
Jak už jsem psal výše přijde mi výstižnější mluvit o lidských přirozených potřebách ne o závislosti, ale jinak souhlasím, že s tím církev pracuje. Otázka je jako moc vědomě s tím pracují jednotlivci, nebo i celé vedení. Ale určitě souhlasím, že církev vám vlastně nabízí kromě duchovní roviny silnou společenskou nabídku.
U té roviny duchovní i sami adventisté připouští, že spásu nenabízí vlastně oni a že do nebe se nedostanete ve vlaku s nápisem členství ve správné církvi. Co se týče nadpřirozených projevů které se objevovali v dobách Izraele nebo v evangeliích a skutcích apoštolů tak CASD je v běžném životě členů nezažívá ani se tím nijak netrápí, a ani to novým členům neslibuje (zázračné uzdravení, vyhnání démonů, rozmnožení jídla pro chudé, chození po vodě, vzkříšení mrtvých). Takže kromě příslibu ,,naděje lásky a víry" zde na zemi a ,,věčného života jednou v nebi" opravdu je nabídka církve spíše společenská.
Současně se křtem (to abyste dostáli podmínkám ,,uvěření a jednou věčného života") souhlasíte s křestním slibem začíná se na vás vztahovat církevní řád a spousta dalších projevů členství v organizaci.
Takže souhlas s Georgem církev nabízí něco jako příslušnost ke společenství neproblémové střední třídy (slušně oblékané, hygienické, s rozmanitými koníčky, minimálně papírově průběžně se vzdělávající (SŠ), kulturně aktivní (písně a některé besídky/ půlnoční atd.) s pravidelnou týdenní účastí sem tam do roka nebo za 5 let s nějakou slavnostnější účastí a ještě společná témata k diskusi (úkoly SŠ tištěné, brožurky modlitebního týdne, týdne manželství atd. ale dokonce i internetovou televizi a přímé přenosy z bohoslužeb abyste nevypadli z rytmu když nemůžete zrovna být na místě osobně).
Výměnou za to dáváte do svého života určitá omezení a pravidla, podřizujete se určitým lidem a platíte desátek ,případně se účastníte některých akcí a sloužíte, kde se to od vás očekává (sestry navaří na agape, lidé s nástroji zahrají písničku, zpěváci zazpívají, technicky zdatní lidé budou obstarávat techniku).
Až sem to může být společensky neškodné. Vždyť je to i oboustranně výhodné i dobrovolné.
Ale morálně závadné už je to slučování s evangeliem a odkazování se na první církev.
A nejvíc morálně závadné by bylo pokud opravdu v církvi někdo s lidmi takto kalkuluje a bere je jako položky v účetnictví.
Náklady - výdaje.
Reklama a nalákání na členství bude stát tolik času energie a peněz.
Po vstupu do církve se investice začne vracet na darech a desátcích a službě člena.
Pokud navíc dokážeme silně upravit zbylé společenské vazby nového člena nebude po nějaké době u nás už kam jinam mimo nás jít.
Má to samozřejmě slabinu, že člen by se mohl nechat vyloučit a přitom dále chodit jako účastník bohoslužeb.
Na to ovšem existuje jednat teologie jedinečnosti a potřeby jednoty a dokonalosti, která vede ke strachu.
A zároveň to přirozeně obstarají ostatní členové, kteří často zákonicky ve smyslu staršího bratra z podobenství o marnotratném synu dokáží odešlého člena vytahat za uši co si jako myslí, že si odejde a pak zase přijde jako by nic zatímco oni jsou stále věrní a dřou pro církev jak to jde.
Zkrátka mimo pár silných jedinců to vlastně nikdo nevydrží setrvávat v církvi a přitom nebýt jejím členem.
Nemyslím si že za tím vším je nějaký tajný spiklenecký plán člověka.
Ale to nic nemění na tom, že ten sociologický popis od George mi jinak přijde že sedí jak hrnec na pr*el.
Když o tom tak přemýšlím, tak ale podobnou nenásilnou cestou sociologických vazeb asi jdou i další církve. Jen myslím a doufám, že tam není ten silný tlak na výlučnost a na strach opustit tu jedinou nej-církev.
Mně to nejvíc vadí kvůli tomu spojení s kroužku se základní vírou člověka.
Závislosť a CASD
Re: Závislosť a CASD
My len vyplname volny cas kym nam George odpovie na nase otazky. Ak teda odpovie.Tomáš Plechatýý napísal: ↑07 Aug 2019, 10:23 Hoši (a případně dívky pokud jste za těmi přezdívkami) vaše diskuse mi připomíná jeden nešvar který jsem znával ze sobotní školy.
Totiž, že když někdo nastolí zajímavé téma, nebo vysloví zajímavou tezi, nad kterou by se dalo zauvažovat a případně by závěr vedl ke změnám ve vlastním životě, tak ale následné kolečko (kdy každý postupně řekne svůj názor) nebo střídavé příspěvky vedly úplně mimo naladění stejné vlny.
Je to mozne, ale chyba konkretny odkaz na udajny vyskum, ci je to naozaj fakt alebo iba vymysel. Nemam dovod tomu neverit, ale ani verit. Zda sa mi teoreticky mozne, ze zivocichovia hladaju v drogach naplnenie potrieb, ktore su im v zivote odnate, ale neviem, ci je to fakt.Tomáš Plechatýý napísal: ↑07 Aug 2019, 10:23 George uvedl vlákno s několika (2-3) silnými tezemi, o kterých se chtěl sdílet a o kterých podle mne má smysl vést diskusi ve vlákně dále:
1) Že výzkumy na zvířatech ukázaly, že si zvířata nevybírají vždy špatnou a snadnou volbu chování (drogu místo normální vody), když mají na výběr dostatečné možnosti zdravějšího naplňujícího chování.
Evolucna teoria dava predpoklady k tomu, aby sa chovanie odpozorovane u skupiny zvierat dalo preniest na ine zvierata (vratane ludi). Ale prvykrat pocujem adventistu odvolavat sa na evolucnu teoriu.Tomáš Plechatýý napísal: ↑07 Aug 2019, 10:23 2) Že se závěry výzkumu dá aplikovat i na lidi. Tedy že lidé nemají apriori tendence ke špatným závislostem (církevně řečeno k hříšnému chování)
Take tvrdenie je uz absolutne neoveritelne. Da sa overit par potkanov v klietke, ale ci niekto nieco skusil v Portugalsku a ake su vysledky, to by musel byt velmi narocny vyskum, aby mal nejaku vypovednu hodnotu. Je rozdiel pat potkanov v klietke a miliony Portugalcov, ktorych nikto neriadi.Tomáš Plechatýý napísal: ↑07 Aug 2019, 10:23 3) Že to prý v Portugalsku už zkusili a funguje to
EGW mozme vycitat, ze o tom nepisala. Rovnako to mozme vycitat vsetkym biblickym i nebiblickym krestanskym spisovatelom, ktori o tom nikdy nenapisali.Tomáš Plechatýý napísal: ↑07 Aug 2019, 10:23 4) Že to měla vědět už prorokoně adventismu Ellen Whiteová, která psala o životním stylu a sklonum ke špatným návykům ve shodě se starým tehdejším vědeckým poznáním. Její nevědomost prý ukazuje na její neinspirovanost, neboť její rady nejsou nadčasové, nýbrž silně dobově podmíněné a asi i ovlivněné.
Ze EGW tvrdila, ze mala droga vedie k vacsej ? Je to mozne. Experiment s potkanmi to nijak nespochybnuje. Zase, mozem tomu verit a nemusim, nepoznam konkretne experimenty a studie. Zda sa mi to takisto mozne ako bod 1).
Nepochopil som ten mechanizmus, ktorym to cirkev robi, prosim este raz vysvetlit.Tomáš Plechatýý napísal: ↑07 Aug 2019, 10:23 5) Asi nejsilnější, nebo nejkontroverznější teze. Že sama Církev adventistů pracuje se závislostmi (základními potřebami člověka) nejen ve smyslu osvobodit jej (od alkoholu, kouření, drog, pornografie atd.) ale i obráceně ve smyslu připoutání. George také srozumitelně popsal mechanismus jakým toto církev dělá.
Inak ked citam medzi riadkami Georgovho textu, myslim, ze ho viac trapia ine dve veci:
1) Ze adventisti nemaju ziadnu toleranciu k alkoholu. George by si rad dal mozno pivo, dva a preto skusa nejako podkopat zdravotnu reformu EGW.
2) Vychadza z bodu 1), ze treba nejako spochybnit EGW a ukazat, ze sa myli a nie je teda neomylna. Tym padom by sa otvorila moznost prerobit vela inych veci. To je ale myslim trochu nadpraca, lebo EGW povedala, ze vsetci su omylni, jedine Boh je neomylny (We have many lessons to learn, and many, many to unlearn. God and heaven alone are infallible. Those who think that they will never have to give up a cherished view, never have occasion to change an opinion, will be disappointed. As long as we hold to our own ideas and opinions with determined persistency, we cannot have the unity for which Christ prayed.—The Review and Herald, July 26, 1892. {1SM 37.3} )
Citam to spravne, George ?
Re: Závislosť a CASD
Naopak, tam kde dochadza k rozpadu kultury, tradicie, poriadku a spolocenstva, ludia mozu prepadat drogam. Cirkev a viera, pokial by boli udrzatelne, by mohli chranit ludi pred destruktivnym spravanim sa. Teda naopak, ako sa George domnieva.
Autor experimentu s potkanmi pise
When I talk to addicted people, whether they are addicted to alcohol, drugs, gambling, Internet use, sex, or anything else, I encounter human beings who really do not have a viable social or cultural life. They use their addictions as a way of coping with their dislocation: as an escape, a pain killer, or a kind of substitute for a full life. More and more psychologists and psychiatrists are reporting similar observations. Maybe our fragmented, mobile, ever-changing modern society has produced social and cultural isolation in very large numbers of people, even though their cages are invisible!
https://www.brucekalexander.com/article ... m-rat-park
Ak uz nemozme ci nechceme patrit do cirkve, je dobre si najst ine podobne spolocenstvo ci instituciu, ktorej verime, aby sme sa uchranili pred chaotickym zivotom.
The view of addiction from Rat Park is that today’s flood of addiction is occurring because our hyperindividualistic, hypercompetitive, frantic, crisis-ridden society makes most people feel social and culturally isolated. Chronic isolation causes people to look for relief. They find temporary relief in addiction to drugs or any of a thousand other habits and pursuits because addiction allows them to escape from their feelings, to deaden their senses, and to experience an addictive lifestyle as a substitute for a full life.
To je mozno aj dovod mojej nadmernej dennej konzumacie alkoholu. A zavislosti na tomto fore
Autor experimentu s potkanmi pise
When I talk to addicted people, whether they are addicted to alcohol, drugs, gambling, Internet use, sex, or anything else, I encounter human beings who really do not have a viable social or cultural life. They use their addictions as a way of coping with their dislocation: as an escape, a pain killer, or a kind of substitute for a full life. More and more psychologists and psychiatrists are reporting similar observations. Maybe our fragmented, mobile, ever-changing modern society has produced social and cultural isolation in very large numbers of people, even though their cages are invisible!
https://www.brucekalexander.com/article ... m-rat-park
Ak uz nemozme ci nechceme patrit do cirkve, je dobre si najst ine podobne spolocenstvo ci instituciu, ktorej verime, aby sme sa uchranili pred chaotickym zivotom.
The view of addiction from Rat Park is that today’s flood of addiction is occurring because our hyperindividualistic, hypercompetitive, frantic, crisis-ridden society makes most people feel social and culturally isolated. Chronic isolation causes people to look for relief. They find temporary relief in addiction to drugs or any of a thousand other habits and pursuits because addiction allows them to escape from their feelings, to deaden their senses, and to experience an addictive lifestyle as a substitute for a full life.
To je mozno aj dovod mojej nadmernej dennej konzumacie alkoholu. A zavislosti na tomto fore

Re: Závislosť a CASD
Ak ti na začiatku rodičia vštepili závislosť budeš závislý. Sú ale pozitívne priklady z prostredia casd kde syn kazatela sa úspešne odtrhol. Základná otázka pre mňa je. Verím v reálny svet v ktorom zijem? Alebo verím že ten svet tvorím. Ja verím že tvorím. V tom okamihu na nezaujímajú prieskumy a argumenty, lebo to je snaha tvoriť moj názor a moje myšlienky. Tam sa skôr vynára otazka prečo je tolko duchovných ciest? Prečo...
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 40 neregistrovaných