vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Rozsiahlejšie články s diskusiou.
Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

Tomáš Plechatý napísal:Je mi jasné, že když nabídnu výklad/pohled préterismu na knihu Zjevení do církve která zastává historismus / futurismus a je konzervativní v pohledu na ,,pravdu" (= existuje jedna jedinná správná) tak zákonitě musím sklidit negativní reakce.
Ja dodnes rozumiem len zlomkom knihy Zjavenia, ale "weltonovčiny" pokladám za ťažký blud.
Tomáš Plechatý napísal:Minimálně část výkladu se mi zdála rozumná - výklad sochy z Daniele 2.
Áno. Myslel som, že v návale radosti si to doporučil prv, než si prečítal všetko. Ale teraz ti nerozumiem, respektíve nerozumiem sám sebe. Nie som schopný uveriť, že ty Weltonov výklad prijímaš. A taktiež odmietam uveriť, že by si weltonovčiny ponechával len preto, že nechceš povedať, že si sa mýlil...
Tomáš Plechatý napísal:Je to určeno lidem, kteří mají odvahu hledat odpovědi na své otázky i v pro ně dosud neznámých (ale stále biblických) vodách.
Ak Welton Bibliu máča v stoke, Biblia tam síce bude plávať, ale nebudú to biblické vody!
Naposledy upravil/-a Dušan Seberíni v 10 Apr 2017, 22:04, upravené celkom 1 krát.

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

Vo Weltonovej knihe je také obrovské množstvo údajov, že sa kniha nedá hodnotiť „bod po bode“.
Dá sa to posúdiť len vo všeobecnej rovine.
Niekoľko údajov je tam správnych a brilantne výstižných a niekoľko ohyzdne bludných.
A je to premiešané a tak sa to strieda riadok po riadku.

Najprv Weltonova definícia
Preterizmus je opakem futurizmu.
Futurizmus říká, že se všechno má teprve stát v budoucnu,
ale preterizmus říká, že tohle všechno se stalo v prvním století.


Že kniha Zjevení byla o zničení Jeruzaléma v roce 70 n. l., což byla apokalypsa a nejhroznější čas v dějinách Izraele, která kdy byla v historii lidstva zaznamenána. A byl to přechod od světa Staré smlouvy, který byl zničen, do světa Nové smlouvy, který byl ustanoven. Tohle je preterizmus. Preterizmus to vidí jako popis událostí přechodu od Staré smlouvy do Nové smlouvy,
což se dělo při zničení Jeruzaléma v roce 70 n. l.

Takže namísto aby moje teologie byla o konci planety Země,
tak moje teologie je o konci Staré smlouvy.


A aby ste boli v obraze - niekoľko ukážok .

1

A keď sedel na Olivovom vrchu, pristúpili k nemu učeníci osobitne a riekli: Povedz nám, kedy to bude, a čo bude znamením tvojho príchodu a skonania sveta? {Mt 24:3}
Welton tvrdí, že „učedníci se tam Ježíše neptají na konec světa“ a že sa to netýka vecí posledných, ale „to bude konec věku - věku Mojžíše, věku Staré smlouvy.“ A machruje tým, aký výraz je použitý v origináli. Ibaže v origináli tie isté slová, ktoré sú v Mt 24:3 - συντελειας του αιωνος - sú aj v Mt 28:20 .

A tak iďte, čiňte učeníkmi všetky národy ponárajúc ich do mena Otca i Syna i Svätého Ducha učiac ich zachovávať všetko, čokoľvek som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skonania sveta. Ameň. {Mt 28:19-20}

Mt 28:19-20 je predsa príkaz JK pred vystúpením na nebesia, to je základný príkaz k šíreniu evanielia! To nie je príkaz „do skonania Starej zmluvy“, ale príkaz k šíreniu posolstva o záchrane v čase milosti - až do skonania sveta. A tomu predsa rozumieme...

2

... kniha Zjevení není napsaná o globálním zničení, ale o lokálním zničení.
... Zjevení chce popsat něco, co je lokální - nikoliv celosvětové ... pro lokální region,
aby ukázal, čeho se zničení týká.
Že se nejedná o planetu zemi, ale o lokální oblast Jeruzaléma a Izraele.


Žeby?
A svrhnutý bol veľký drak, ten starý had, ktorý sa volá diabol a satanáš, ktorý zvodí celý svet;
svrhnutý bol na zem, a jeho anjeli boli svrhnutí s ním.
{Zj 12:9}
...διαβολος και ο σατανας ο πλανων την οικουμενην
Žeby sa diabolos pohyboval len na úzkom vytýčenom území?

3

Nejste v posledních dnech vůbec ničeho. Nejste v posledních dnech!
Jsou bláznivá učení dokonce v našich vlastních řadách, které říkají, že poslední dny započaly příchodem Ježíše ...
Protože se jednalo o poslední dny toho chrámového systému, systému Staré smlouvy ...

Jak se budeme pohybovat vpřed, tak nebe a země se budou víc spojovat,
ale nečeká nás žádná apokalyptická událost,
která by se někdy v budoucnosti musela stát.

Celé to bylo o přechodu od Staré smlouvy k Nové.


Takže poslední dny vždycky a pouze znamenaly
období od roku 30 n. l. do roku 70 n. l. - "poslední dny věku Mojžíše"


????
čo vy na to ???? Človek neznalý Biblie môže tým byť nadchnutý.
Ale človek Biblie znalý to môže prijať, len ak prijme weltonovského ducha.

4

... kniha Zjevení je paralelou zničení Jeruzaléma,
které bylo prorokované v Matouši, Lukáši a Markovi v rozmluvě na Olivetské hoře.
A stalo se to brzy anebo "rychle" poté, co to bylo prorokováno.


5
Už by nám to mělo konečně dojít, jsme přece správní charismatici,
takže se máme soustředit na Království - a někteří lidé to i chápou.

Třeba proroctví u nás začalo tak, že lidi šli doprostřed kruhu,
vložili jsme na ně ruce
a říkali jsme jim, co jsme mysleli, že jim Ježíš chce právě teď říct.


... naozaj zvláštna "charizma" prorockého daru ...

mikim
Príspevky: 2261
Dátum registrácie: 06 Júl 2016, 22:44

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa mikim »

Dušan Seberíni napísal:Vo Weltonovej knihe je také obrovské množstvo údajov, že sa kniha nedá hodnotiť „bod po bode“.
Dá sa to posúdiť len vo všeobecnej rovine.
Niekoľko údajov je tam správnych a brilantne výstižných a niekoľko ohyzdne bludných.
A je to premiešané a tak sa to strieda riadok po riadku.

Najprv Weltonova definícia
Preterizmus je opakem futurizmu.
Futurizmus říká, že se všechno má teprve stát v budoucnu,
ale preterizmus říká, že tohle všechno se stalo v prvním století.


Že kniha Zjevení byla o zničení Jeruzaléma v roce 70 n. l., což byla apokalypsa a nejhroznější čas v dějinách Izraele, která kdy byla v historii lidstva zaznamenána. A byl to přechod od světa Staré smlouvy, který byl zničen, do světa Nové smlouvy, který byl ustanoven. Tohle je preterizmus. Preterizmus to vidí jako popis událostí přechodu od Staré smlouvy do Nové smlouvy,
což se dělo při zničení Jeruzaléma v roce 70 n. l.

Takže namísto aby moje teologie byla o konci planety Země,
tak moje teologie je o konci Staré smlouvy.


A aby ste boli v obraze - niekoľko ukážok .

1

A keď sedel na Olivovom vrchu, pristúpili k nemu učeníci osobitne a riekli: Povedz nám, kedy to bude, a čo bude znamením tvojho príchodu a skonania sveta? {Mt 24:3}
Welton tvrdí, že „učedníci se tam Ježíše neptají na konec světa“ a že sa to netýka vecí posledných, ale „to bude konec věku - věku Mojžíše, věku Staré smlouvy.“ A machruje tým, aký výraz je použitý v origináli. Ibaže v origináli tie isté slová, ktoré sú v Mt 24:3 - συντελειας του αιωνος - sú aj v Mt 28:20 .

A tak iďte, čiňte učeníkmi všetky národy ponárajúc ich do mena Otca i Syna i Svätého Ducha učiac ich zachovávať všetko, čokoľvek som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skonania sveta. Ameň. {Mt 28:19-20}

Mt 28:19-20 je predsa príkaz JK pred vystúpením na nebesia, to je základný príkaz k šíreniu evanielia! To nie je príkaz „do skonania Starej zmluvy“, ale príkaz k šíreniu posolstva o záchrane v čase milosti - až do skonania sveta. A tomu predsa rozumieme...

2

... kniha Zjevení není napsaná o globálním zničení, ale o lokálním zničení.
... Zjevení chce popsat něco, co je lokální - nikoliv celosvětové ... pro lokální region,
aby ukázal, čeho se zničení týká.
Že se nejedná o planetu zemi, ale o lokální oblast Jeruzaléma a Izraele.


Žeby?
A svrhnutý bol veľký drak, ten starý had, ktorý sa volá diabol a satanáš, ktorý zvodí celý svet;
svrhnutý bol na zem, a jeho anjeli boli svrhnutí s ním.
{Zj 12:9}
...διαβολος και ο σατανας ο πλανων την οικουμενην
Žeby sa diabolos pohyboval len na úzkom vytýčenom území?

3

Nejste v posledních dnech vůbec ničeho. Nejste v posledních dnech!
Jsou bláznivá učení dokonce v našich vlastních řadách, které říkají, že poslední dny započaly příchodem Ježíše ...
Protože se jednalo o poslední dny toho chrámového systému, systému Staré smlouvy ...

Jak se budeme pohybovat vpřed, tak nebe a země se budou víc spojovat,
ale nečeká nás žádná apokalyptická událost,
která by se někdy v budoucnosti musela stát.

Celé to bylo o přechodu od Staré smlouvy k Nové.


Takže poslední dny vždycky a pouze znamenaly
období od roku 30 n. l. do roku 70 n. l. - "poslední dny věku Mojžíše"


????
čo vy na to ???? Človek neznalý Biblie môže tým byť nadchnutý.
Ale človek Biblie znalý to môže prijať, len ak prijme weltonovského ducha.

4

... kniha Zjevení je paralelou zničení Jeruzaléma,
které bylo prorokované v Matouši, Lukáši a Markovi v rozmluvě na Olivetské hoře.
A stalo se to brzy anebo "rychle" poté, co to bylo prorokováno.


5
Už by nám to mělo konečně dojít, jsme přece správní charismatici,
takže se máme soustředit na Království - a někteří lidé to i chápou.

Třeba proroctví u nás začalo tak, že lidi šli doprostřed kruhu,
vložili jsme na ně ruce
a říkali jsme jim, co jsme mysleli, že jim Ježíš chce právě teď říct.


... naozaj zvláštna "charizma" prorockého daru ...
Dušan, raději už nic z toho Weltona nepiš, nebo se mi chce z těch bludů zvracet, to už je lepší se podívat na nějakou bajku v TV tam alespoň vítězí dobro nad zlem, ale u Weltona to hraničí až s naprostou blbostí... :D

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

Welton píše:
Takže Království je úžasná věc a mělo by se šířit velice snadno,
pokud bychom tomu nestáli v cestě tím,
že to budeme kazit našimi vlastními představami o Království.
Milan napísal: Není li Boží království přítomno v našich životech, existuje vůbec?

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

Není li Boží království přítomno v našich životech, existuje vůbec?

Karol Schneider
Príspevky: 357
Dátum registrácie: 01 Apr 2017, 11:56
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Karol Schneider »

Dušan Seberíni napísal:Není li Boží království přítomno v našich životech, existuje vůbec?
V mysli a ocakavani mozno, ale ani to neplati u kazdeho. Kazdy neprijima vo svojom zivote Jezisa ako svojho MESIASA. Aj ti co o tom hovoria, ze je to u nich tak a oslovuju trebars Jezisa Krista aj ako svojo PANA, stale zostavaju castou tohto sveta a smilnia s kralmi tejto zeme (politika sveta a jej mocenske ozbrojene zlozky casto aj nasilne presazujuce si svoje zaujmy v rozpore s Bozou volou).

"4 Cudzoložnice, či neviete, že priateľstvo so svetom je nepriateľstvo s Bohom? Teda ktokoľvek chce byť priateľom sveta, stáva sa nepriateľom Boha. " (Jakub 4 kap.)

Mozes o tom hovorit v spojeni s nasim nebeskym Otcom Bohom YHWH skrze MESIASA - KRISTA.

Bozie kralovstvo ma odstranit sucasne vlady vytvorene ludmi, ktore su z velkej miery kontrolovane prave bohom tohoto sveta Satanom Diablom a vytvorit ako nove nebo tak aj novu zem. Kristus ma zaujat svoju poziciu, ktoru dostal od OTCA Boha YHWH, poziciu ustanoveho krala s cielem obnovit konanie Bozej vule ako v NEBI, tak i tu na ZEMI, az po svem 2 prichodu. Jeho neviditelne nastupenie na tron v nebi predchaza jeho pritomnosti tu na zemi a to sa prejavi takym sposobom, ze to uvidi kazdy clovek zijuci na zemi.

"Ježiš odpovedal: „Moje kráľovstvo nie je časťou tohto sveta. Keby bolo moje kráľovstvo časťou tohto sveta, moji služobníci by boli bojovali, aby som nebol vydaný Židom. Moje kráľovstvo však nie je odtiaľto.“" (Ján 18:36)

"41 A keďže si videl chodidlá a prsty sčasti z hrnčiarskej tvarovanej hliny a sčasti zo železa, kráľovstvo bude rozdelené, ale bude v ňom niečo z tvrdosti železa, ako si totiž videl železo zmiešané s vlhkou hlinou. 42 A že prsty nôh sú sčasti zo železa a sčasti z tvarovanej hliny, kráľovstvo bude sčasti silné a sčasti bude krehké. 43 Keďže si videl železo zmiešané s vlhkou hlinou, zmiešajú sa s potomstvom ľudstva; ale istotne nebudú navzájom k sebe lipnúť, jeden k druhému, ako sa železo nezmieša s tvarovanou hlinou.
44 A za dní tých kráľov zriadi nebeský Boh kráľovstvo, ktoré nebude nikdy zničené. A kráľovstvo nebude prenesené na nijaký iný ľud. Rozdrví a ukončí všetky tieto kráľovstvá a ono samo bude stáť až na neurčité časy; 45 lebo si videl, že z vrchu bol vysekaný kameň, nie rukami, a [že] rozdrvil železo, meď, tvarovanú hlinu, striebro a zlato." (Prorocke slova Daniela 2 kap.)

"13 Sú však nové nebesia a nová zem, ktoré očakávame podľa jeho sľubu, a v tých bude bývať spravodlivosť.
14 Milovaní, keďže očakávate tieto veci, usilujte sa, aby vás nakoniec našiel nepoškvrnených a bezchybných a v pokoji. 15 A považujte trpezlivosť nášho Pána za záchranu..." (2 Petra 3 kap.)

"10 Nech príde tvoje kráľovstvo. Nech sa deje tvoja vôľa, ako v nebi, tak i na zemi." (Matus 6 kap)

Tomáš Plechatý

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Ja dodnes rozumiem len zlomkom knihy Zjavenia, ale "weltonovčiny" pokladám za ťažký blud.
I já rozumím jen zlomkům knihy a i proto si rozšiřuji rozhled. Knihu jako celek jsem ještě nerozsoudil.
Áno. Myslel som, že v návale radosti si to doporučil prv, než si prečítal všetko. Ale teraz ti nerozumiem, respektíve nerozumiem sám sebe. Nie som schopný uveriť, že ty Weltonov výklad prijímaš. A taktiež odmietam uveriť, že by si weltonovčiny ponechával len preto, že nechceš povedať, že si sa mýlil...
Ano v radosti jsem to doporučil dříve, než jsem to dočetl celé. Ještě jsem to stále nedočetl (trochu se stydím), mám v plánu to dočíst. Neznamená to , že Weltonův výklad přijímám, nebo že ho přijímám celý. Jak jsem uvedl např. jeho výklad kamene který zničil sochu z Daniela 2 mi dává větší smysl, než výklad CASD, který jsem znal do té doby. Celkově se ale nestydím jsem dát odkaz na knihu, i když v ní není všechno správné (to bych sem nemohl dát skoro žádné kázání, text písně, ani knihu).
Ak Welton Bibliu máča v stoke, Biblia tam síce bude plávať, ale nebudú to biblické vody!
Ta teze je pravdivá. Souhlasím. Jestliže bibli máchá ve stoce, tak to není biblická voda.

Já si ovšem ještě nejsem jistý a přesvědčený, jestli Welton máchá bibli ve stoce.
To chce konkrétní argumenty o kterých se můžeme bavit a jsem rád, že jsi je dále i napsal.
Dušan Seberíni napísal:Vo Weltonovej knihe je také obrovské množstvo údajov, že sa kniha nedá hodnotiť „bod po bode“.
Dá sa to posúdiť len vo všeobecnej rovine.
Niekoľko údajov je tam správnych a brilantne výstižných a niekoľko ohyzdne bludných.
A je to premiešané a tak sa to strieda riadok po riadku.

Najprv Weltonova definícia
Preterizmus je opakem futurizmu.
Futurizmus říká, že se všechno má teprve stát v budoucnu,
ale preterizmus říká, že tohle všechno se stalo v prvním století.


Že kniha Zjevení byla o zničení Jeruzaléma v roce 70 n. l., což byla apokalypsa a nejhroznější čas v dějinách Izraele, která kdy byla v historii lidstva zaznamenána. A byl to přechod od světa Staré smlouvy, který byl zničen, do světa Nové smlouvy, který byl ustanoven. Tohle je preterizmus. Preterizmus to vidí jako popis událostí přechodu od Staré smlouvy do Nové smlouvy,
což se dělo při zničení Jeruzaléma v roce 70 n. l.

Takže namísto aby moje teologie byla o konci planety Země,
tak moje teologie je o konci Staré smlouvy.


A aby ste boli v obraze - niekoľko ukážok .

1

A keď sedel na Olivovom vrchu, pristúpili k nemu učeníci osobitne a riekli: Povedz nám, kedy to bude, a čo bude znamením tvojho príchodu a skonania sveta? {Mt 24:3}
Welton tvrdí, že „učedníci se tam Ježíše neptají na konec světa“ a že sa to netýka vecí posledných, ale „to bude konec věku - věku Mojžíše, věku Staré smlouvy.“ A machruje tým, aký výraz je použitý v origináli. Ibaže v origináli tie isté slová, ktoré sú v Mt 24:3 - συντελειας του αιωνος - sú aj v Mt 28:20 .

A tak iďte, čiňte učeníkmi všetky národy ponárajúc ich do mena Otca i Syna i Svätého Ducha učiac ich zachovávať všetko, čokoľvek som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skonania sveta. Ameň. {Mt 28:19-20}

Mt 28:19-20 je predsa príkaz JK pred vystúpením na nebesia, to je základný príkaz k šíreniu evanielia! To nie je príkaz „do skonania Starej zmluvy“, ale príkaz k šíreniu posolstva o záchrane v čase milosti - až do skonania sveta. A tomu predsa rozumieme...

2

... kniha Zjevení není napsaná o globálním zničení, ale o lokálním zničení.
... Zjevení chce popsat něco, co je lokální - nikoliv celosvětové ... pro lokální region,
aby ukázal, čeho se zničení týká.
Že se nejedná o planetu zemi, ale o lokální oblast Jeruzaléma a Izraele.


Žeby?
A svrhnutý bol veľký drak, ten starý had, ktorý sa volá diabol a satanáš, ktorý zvodí celý svet;
svrhnutý bol na zem, a jeho anjeli boli svrhnutí s ním.
{Zj 12:9}
...διαβολος και ο σατανας ο πλανων την οικουμενην
Žeby sa diabolos pohyboval len na úzkom vytýčenom území?

3

Nejste v posledních dnech vůbec ničeho. Nejste v posledních dnech!
Jsou bláznivá učení dokonce v našich vlastních řadách, které říkají, že poslední dny započaly příchodem Ježíše ...
Protože se jednalo o poslední dny toho chrámového systému, systému Staré smlouvy ...

Jak se budeme pohybovat vpřed, tak nebe a země se budou víc spojovat,
ale nečeká nás žádná apokalyptická událost,
která by se někdy v budoucnosti musela stát.

Celé to bylo o přechodu od Staré smlouvy k Nové.


Takže poslední dny vždycky a pouze znamenaly
období od roku 30 n. l. do roku 70 n. l. - "poslední dny věku Mojžíše"


????
čo vy na to ???? Človek neznalý Biblie môže tým byť nadchnutý.
Ale človek Biblie znalý to môže prijať, len ak prijme weltonovského ducha.

4

... kniha Zjevení je paralelou zničení Jeruzaléma,
které bylo prorokované v Matouši, Lukáši a Markovi v rozmluvě na Olivetské hoře.
A stalo se to brzy anebo "rychle" poté, co to bylo prorokováno.


5
Už by nám to mělo konečně dojít, jsme přece správní charismatici,
takže se máme soustředit na Království - a někteří lidé to i chápou.

Třeba proroctví u nás začalo tak, že lidi šli doprostřed kruhu,
vložili jsme na ně ruce
a říkali jsme jim, co jsme mysleli, že jim Ježíš chce právě teď říct.


... naozaj zvláštna "charizma" prorockého daru ...
Bod 1 souhlasím s tím, že když se použije stejné řecké slovo ,,Ainon" i v Matouši 28, kde to znamená, jak věřím i já, až do konce země / do druhého příchodu Ježíše Krista, tak by ten význam měl být stejný i v Mt 24. V tomto máš úplnou pravdu. Weltonův výklad však nestojí jen na tom řeckém slově, ale má oporu i v kontextu. Učedníci se v kontextu baví o Chrámových stavbách a Ježíš odpovídá že nic z těch chrámových staveb nezůstane stát a to mluví jednoznačně o pádu Jeruzaléma v roce cca 70AD. Když se tedy učedníci vyptávají na ty věci podrobně a sami neví o tom, že má padnout Chrám a přitom nebude konec světa, tak se ptají na tuto událost (zničení staveb) a na konec světa o kterém si myslí, že je jedno a totéž. Otázka tedy je zda Ježíš odpovídá na jejich otázku tak jak ji mysleli, nebo tak jak ji vyslovili. Protože mluví o konci chrámu a používá i jejich slovní obraty ohledně konce. Za prozkoumání by určitě stálo i dobové pozadí - jaké byli představy izraelců v době Ježíše o vládě mesiáše, nebo o konci světa, nebo o příchodu dne Hospodinova. Sám Welton na to má nějaký výklad, ale stojí za to ověřovat a bádat i sám, ne jen sežrat, nebo zavrhnout.

I když je tedy tvůj řecký argument nepochybně správný, tak kontext Matouše 24 mluví i pro druhou možnost a jen na základě tohoto bych já Weltona nenazval falešným učitelem. Myslím si ale že si mohl výskyt řeckého slova ,,aionon" najít a sám přiznat že se vyskytuje a používá i ve smyslu celého světa. Jinak by Ježíš doprovázel učedníky jen do roku 70? Podivné. Kam by potom odešel a kdo by tam zůstal s nimi poté ? Duch Svatý? Velmi zvláštní odbočka od klasické teologie. Tam bych se moc nepouštěl to souhlas.

Bod 2
Ten už se týká samotné knihy Zjevení, které nikdo z nás příliš nerozumí a výklady mohou být různé. Tvá námitka ze Zjevení 12,9 používá řecké slovo ,,oikumené" což opět není ,,kosmos". Oikumené je odvozena ze slova hospodářství, vesnice, obydlená oblast. Stejné slovo používá v Lukáši 2,1 při soupisu lidu po celém světě, který nařídil Římský císař. Ale římský císař tehdy nařídil sčítání lidu po své říši a jejích provinciích/ částech, nemyslel tím celou planetu. Tedy řecké slovo ,,oikumené" použité ve Zj 12 nemusí znamenat celý svět (planetu), ale jen celou známou obydlenou oblast.

Neříkám to definitivně, i zde se dá diskutovat, ale ani toto mi nedělá z Weltona ,,kanálníka"

Bod 3
Nevím jestli poslední dny znamenaly vždy období mezi 30 AD a 70AD. To je názor Weltona. Ale určitě vím, že pro Izraelce kteří uvěřili byl přechod ze staré smlouvy do nové smlouvy obrovskou událostí. A stejně i pro izraelce, kteří neuvěřili byla událost roku 70 - kompletní zničení chrámu a rodokmenů atd. obrovskou událostí. Snad ještě větší, než Babylónské zajetí, neboť o tom ještě proroci mluvili a říkali, že je to Boží vůle je tam odvést, ale že s nimi Bůh zůstává a že je jednou vrátí zpět. Zde nebylo žádné zaslíbení, žádný uvedený důvod proč se jim to stalo. Nemyslím si ani, že to byl trest za to že nepřijali Mesiáše. Od té doby už se nikdy Judaismus nevrátil do podoby jako byl dříve, dodnes tam nestojí chrám. Dnes existuje jiná forma Judaismu a levité neslouží a prostě neplní nároky jejich smlouvy/zákona, protože nemohou. Takže je oprávněné říkat, že tato událost je v bibli zaznamenaná a zdůrazňovaná. Otázka je jestli až tak moc, jak píše Welton. Možná ne.

V každé době křesťané očekávali, že ještě oni se dožijí druhého Příchodu Ježíše a že zrovna v jejich současnosti jsou ,,poslední dny". A urazili by se kdyby jim někdo řekl, že to nemají čekat možná jako ty Dušane. Ale my dnes můžeme říci že i přes jejich upřímnou víru se pletli. Jak lidé doby apoštolů, tak i lidé kolem roku 1000 tak i lidé kolem roku 1033 tak i lidé kolem roku 1500 1600 1700 1800 1900 2000
a stejně tak se může stát, že v roce 2100 pohlédnou na nás a řeknou si to samé o nás. Neříkám že bych si to přál, nebo že to tak bude, ale může být. Není fér proto nazývat ty křesťany, že jsou ,,jiného Ducha" ale přitom měli menší pravdu, než křesťané typu Weltona, kteří žili v jejich době a hlásali, že to ještě dlouho nenastane a lidé se mají soustředit na dobré dílo a na vytvoření odkazu dalším lidem na zemi.
Ani bod 3 pro mě není jasný znak pro kompletní odsouzení Weltona. Ale je dost možné že to přehání. Nedivil bych se, dlouhou dobu to křesťané přeháněli na druhou stranu a neustále strašili koncem, je lidské, že se kyvadlo přehoupne do druhého extrému.

K bodu 4 nevidím od tebe žádné námitky, jen citaci. Sám nemám problém s tím přijmout, že Jan, který jedinný nepopisuje události popsané Ježíšem v Evageliích se tomu věnuje v knize Zjevení, i když si nejsem jistý a zatím nevěřím, že je Zjevení jen o tom. To je pro mě k přemýšlení. Muselo by to Zjevení ale napsáno ještě před Páden Jeruzaléma (70AD) a já jsem se učil na semináři že Zjevení Jana a evangelium Jana jsou poslední knihy bible sepsané kolem roku 90AD. Tak nevím, ale je i možné, že roku 90 sepsané byly vyřčené už dříve.
To je na další studium, než na předčasné soudy.

Bod 5
Tohle je jediný bod, který chápu, že tě vytáčí nad míru. Je to i pro mě ,,ujeté" my nejsme ,,charismatici" nevyrostli jsme v tom, nerozumíme tomu, neznáme jejich důrazy které je táhnout vpřed a ještě je to navíc celé z Ameriky, která je čechám i slovensku vzdálená, protože my se nemáme potřebu tak předvádět a nafukovat věci. Za velkou část charismatického učení bych ruku do ohně nedal.

Na druhou stranu v našich krajinách se napraktikují téměř vůbec biblické verše o vzkládání rukou, prorokování a rozsuzování, atd. atd.
Je to pro nás takové neznámé až tabu. (určitě doporučuji 1 Korintským 14 alespoň pro trochu orientace na čem to ti lidé staví)

Zajímá mě ale Dušane jestli považuješ tu víru a učení ( Weltona) za tak nebezpečné?
A proč ?
Jaké to vyprodukuje křesťany?
Takové, kteří budou chtít šířit Boží království na zemi a nebudou nějak očekávat druhý příchod Ježíše.
To je pro tebe ten problém?
To že nebudou očekávat druhý příchod? Nebudou připraveni?
Ale zase budou pracovat pro Pána na plný plyn zde na zemi. To propásnou něco důležitého?
Nebo máš starost o to, že je to vede ke skutkaření a k sebestřednosti?

Jinak díky za zpětnou vazbu a vlastní názor na knihu.

Lída Rohalová
Príspevky: 911
Dátum registrácie: 10 Jan 2017, 10:40
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Lída Rohalová »

Lída Rohalová napísal:Osobně jsem velmi opatrná při označení někoho za "vymývače mozků",
raději se nejdříve s tím učením důkladně seznámím
Dušan Seberíni napísal:Hm... ale predsa ten vymývač sa za to vôbec nehanbí
a vymývanie modzgov vôbec neskrýva.
Len treba čítať pozorne ako sa Welton modlí:

Postavme se, budu se za vás modlit.
Položte si prosím ruku na vaši hlavu,
budeme se modlit
za tyhle mozky
a za to, s čím vás posílám domů.


Mám kopu rokov, ale takúto modlitbu som ešte nepočul.
Nazval by som to duchovná injektáž.
(Samozrejme mám na mysli injektáž ducha bludu.)
Takovou modlitbu jsem taky ještě neslyšela, ale musím přiznat, že mě nepohoršuje, protože pokračuje dále:

"Pane, pomoz těmto lidem, aby si uchovali, co se dnes naučili, aby přijali věci, které jsem sdílel,
začni měnit jejich myšlení. Pane, tolik z nás ani nikdy neslyšelo, že jsou i jiné možnosti, jak tomu
všemu porozumět
, že je víc, než jeden pohled, a že ses k nám snažil mluvit o něčem, čemu jsme
nerozuměli. A prosím tě, Pane, abys pomohl uvolnit myšlení lidí z každého omezení, zákonictví
a jakéhokoliv starého způsobu přemýšlení, aby se mohli efektivněji pohybovat v Království a žili
plněji ve Tvé Nové smlouvě.
Pane, žehnám Tvoje lidi svobodou přemýšlet, ve jménu Ježíš, amen"

Rovněž si nemyslím, že by měl Welton kolem hlavy svatozář (pohnutky nehodnotím, ani nemůžu). Z té modlitby na mě spíš působí jeho snaha, touha s cílem a přáním, aby byli lidi Kristu zase o něco blíž.

Modlit se za (i za svůj) mozek nemusí být špatný nápad! Máme se proměňovat obnovou své mysli.

Co je podle tebe weltonovský duch?

Že to není vše správně?

Jestli tomu správně rozumím, tak tedy zastáváš systém "všechno, nebo nic?" Mám na mysli přijetí nějakého učení, případně člověka. Pokud ten (jakýkoli člověk) nenapíše vše správně, je to bludař?

Osobně vidím tento préteristiký pohled za jeden z pohledů na výklad knihy Zjevení. Jeho velikou výhodou je důraz na přemýšlení současníků - těch, kterým je kniha adresována především. Tento pohled však není úplně beze zbytku uspokojivý.

Stejně tak historický pohled, futuristický, idealistický. Ani jeden z pohledů není beze zbytku uspokojivý. Snad jen eklektický přístup poskytne více odpovědí, než když by se člověk upínal jen na jeden z těch přístupů.

Nejsem odborníkem na knihu Zjevení, ale snažím se jí porozumět "bez předchozího předporozumění". Vnímám, že naše eschatologie má dopady na naše chování, myšlení a konání, tak jak tvrdí Welton. Proto si také novou eschatologii tvořím a k tomu patří seznámení se se základními přístupy ke knize Zjevení.

Jak jsem napsala minule, mám svobodu nepřijímat nekriticky vše, co pisatel napíše.

A také proto vítám přínos této knihy jako jednoho pohledu na výklad knihy Zjevení.

Stejně tak si ráda přečtu třeba idealistický pohled a jakýkoli jiný pohled.

Pozorný čtenář si všiml, že jsem na fórum zařadila futuristický pohled na výklad Matouše 24 - bratr Kevický. Zařadila jsem to tak zcela záměrně v jeden den, kdy jsem psala k Weltonovi na toto vlákno.

Préteristický Weltonův pohled na poslední dny a futuristický pohled bratra Kevického se liší, přesto jsou oba pohledy "mocné". Mají stejný základ v tom, že oba pohledy - konkrétně podání bratra Weltona a podání bratra Kevického - nevedou ke strachu, ale k bližšímu vztahu s Ježíšem.

Až budu mít trochu času, tak se k tématice rozepíšu konkrétněji.

Dušan Seberíni
Príspevky: 366
Dátum registrácie: 18 Apr 2016, 22:35
Kontaktovať používateľa:

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Dušan Seberíni »

DS napísal:Áno. Myslel som, že v návale radosti si to doporučil prv, než si prečítal všetko. Ale teraz ti nerozumiem, respektíve nerozumiem sám sebe. Nie som schopný uveriť, že ty Weltonov výklad prijímaš. A taktiež odmietam uveriť, že by si weltonovčiny ponechával len preto, že nechceš povedať, že si sa mýlil...
Tomáš Plechatý napísal:Ano v radosti jsem to doporučil dříve, než jsem to dočetl celé. Ještě jsem to stále nedočetl (trochu se stydím), mám v plánu to dočíst. Neznamená to , že Weltonův výklad přijímám, nebo že ho přijímám celý.
Načo nám je autoatlas, ktorý nás povedie správne 1000 km, ak nedovedie do cieľa?
(Namiesto do Talianska dôjdeme do Nemecka... Načo nám je 1000 km dobrej jazdy, ak máme minúť cieľ...)

Princíp Weltonovho úspechu a zvodu je v tom, že predloží absurdnú tézu,
ale potom ju biblickým exaktným spôsobom rozvádza. A poslucháčom príde jeho vysvetľovanie správne,
lebo je biblické a neuvedomujú si, že základné tvrdenie je blud.
A aby si poslucháč na tento spôsob oblbováku nezvykol, tak pokračuje ďalej opačne -
vyberie biblickú tézu, aj ju začne vysvetľovať správne a odbočí až tesne pred koncom...
To je všeobecná charakteristika (ako to vnímam ja).
Tomáš Plechatý napísal:To chce konkrétní argumenty o kterých se můžeme bavit a jsem rád, že jsi je dále i napsal.
Úprimne sa ti priznám, Tomáš, že som v koncoch. Naozaj neviem ako postupovať. (Áno, poznám to, že sa treba modliť za to, atď. atď... Ale práve teraz neviem.) Préterizmus považujem za najväčší blud v oblasti eschatológie. A preberať všetko bod po bode nechcem, lebo mi to príde ako bŕlať sa papečkom vo výkale. Na druhej strane však neviem, či to nie je chyba, lebo ak sa to dostatočne nevysvetlí, budú sa papečkom v tom bŕlať ďalší a ďalší. Tak neviem...

Tomáš, ty si predsa výborný teológ a dokonca aj dostatočne pevný v zodpovednosti, tak skús ty!

Najprv Weltonova definícia
Futurizmus říká, že se všechno má teprve stát v budoucnu,
ale preterizmus říká, že tohle všechno se stalo v prvním století.

Že kniha Zjevení byla o zničení Jeruzaléma v roce 70 n. l.
Preterizmus to vidí jako popis událostí přechodu od Staré smlouvy do Nové smlouvy,
což se dělo při zničení Jeruzaléma v roce 70 n. l.


No a teraz prosím, skús posúdiť,
ČO SA Z KNIHY Zjavenia NEMOHLO EŠTE STAŤ, respektíve,
ČO SA EŠTE JEDNOZNAČNE NESTALO !

Ja vnímam posolstvá „veľkých prorokov“ ako časové a súčasne nadčasové. A tie posolstvá nijako nebránia prijať celú novozmluvnú teológiu.
Ale préteritmus arogantne vyraďuje Pavlove spisy a zabúda nám láskavo oznámiť,
ČO VLASTNE EŠTE v NZ PLATÍ.


Welton tvrdí:
... kniha Zjevení není napsaná o globálním zničení, ale o lokálním zničení.
Že se nejedná o planetu zemi, ale o lokální oblast Jeruzaléma a Izraele.

Jak se budeme pohybovat vpřed, tak nebe a země se budou víc spojovat,
ale nečeká nás žádná apokalyptická událost,
která by se někdy v budoucnosti musela stát.

Celé to bylo o přechodu od Staré smlouvy k Nové.


Takže poslední dny vždycky a pouze znamenaly
období od roku 30 n. l. do roku 70 n. l. -

Nuž ak to všetko už bolo, ostávalo by nám z Pavlových listov len: "Jedzme a pime, lebo zajtra zomrieme."

Samozrejme, že sa teším na odpoveď hoci viem, že sa pri tom zapotíš.

Tomáš Plechatý

Re: vyučování o ,,poslední době" z pohledu préterismu

Neprečítaný príspevok od používateľa Tomáš Plechatý »

Dušane, jestli si mohu dovolit to tykání.
Děkuji ti za poklonu, sám si nepřipadám jako ,,výborný teolog", spoustě věcí nerozumím a nemám trpělivost studovat dlouhé pasáže v původních jazycích (navíc je neovládám natolik, abych si byl jisty při překladu složitějších větných konstrukcích, neznám do loubky dobové pozadí atd. Teologii jsem nedostudoval.)

V životě jsem se už spálil a tak jsem teď opatrný.
A ano spálil jsem se už i ve výkladu Zjevení.
Naplno jsem věřil výkladu Zjevení podle adventismu a velmi to ovlivnilo mé dospívání, přátele, osobní život. Mrzí mě, že jsem i kvůli naléhavosti, která pramenila z přehnaného výkladu tlačil na část vlastní rodiny a přivedl spíš rozdělení a odcizení vzájemným vztahům, než sblížení a pochopení.

Nechci se znovu spálit.
Zjevení pořádně nerozumím, ale dříve jsem si myslel že mu rozumím a přitom jsem nerozuměl evangeliu.
Když jsem zjistil jaké je evangelium a stále to zjišťuji, tak jsem si řekl, že zjevení může počkat.
Nejprve se musím upevnit v evangeliu.
Zjevení mi nesmí přepisovat pohled na evangelium. Evangelium je pro mě ten nejjistější základ, na který se mohu spolehnout.
Musí stačit ke spasení.
Naopak mnoho lidí, kteří se pustili do zjevení do obrovských hloubek skončilo zklamáno nenaplněným očekáváním a šrámech na duši.

Já Zjevení chci rozumět.

Ale jasnou odpověď ti nedám. Nemám jí. Až budu mít, tak dám.
Dej mi čas prosím.

A dej mi prosím i tu svobodu, zde na fóru sdílet s ostatními odkaz právě na tuto knihu a svobodu nevědět. Klidně tu poukazuj na to co je na ní špatně. Je správné všechno měřit písmem.

Nesdílím tvé přesvědčení vyjádřené tím přirovnáním s tím autoatlasem.
To bych mohl číst jenom bibli. I to někteří velcí boží mužové udělali a nebylo to špatně, ale není to můj případ - už jsem přečetl i jiné knihy. Věřím, že i ty čteš v životě i jiné knihy, než jenom bibli. A tam jsi vždy na jiné půdě a musíš rozlišovat.

Pro mne je kniha hodnotná i když si z ní mohu o Bohu vzít pravdivých jen pár vět a něčím mne zaujala.

Každý jsme citliví na trochu jinou oblast, když cítíme blud.

Mohu pouze říci čtenářům - i když jsem vám tu knihu doporučil, nespolkněte to i s navijákem. Buďte berojští. A nebojte se zavrhnout, když vám něco nesedí, ale i obráceně, nebojte se přijmout, když vás něco zasáhne. Ale to, věřím, čtenáři tohoto fóra neslyšíte poprvé.

A dále, já se zříkám teze, že úplně všechno v knize Zjevení už nastalo. Nesouhlasím s tím.
Ani s tím, že je celé Zjevení jen o přelomu staré a nové smlouvy. Zatím mě o tom nic nepřesvědčilo.
Stále očekávám druhý a slavný příchod Ježíše Krista se svatými anděly a také soud, který nastane. A nové nebe a novou zemi.

Snad ti to ode mě Dušane stačí.

Na celé knize Zjevení mě v praxi mrzí, že vidím tak málo křesťanů, ze kterých září ovoce Ducha Svatého když se zajímají právě především o knihu Zjevení. Setkal jsem se spíše s horlivci jako byl apoštol Pavel, ale před obrácením. Kde jsou lidé jako byl apoštol Jan plný lásky, kterému zrovna bylo Zjevení svěřeno, kteří by o něm mluvili méně tvrdě.

Vím, že za to nemůže ta kniha, ale její čtenáři si někdy špatně poskládají hodnoty a já nechci být dalším takovým. Rád bych jednou byl shledán u Boha rozumným učitelem ostatních. Upřímně při tvé výzvě ať zkusím já sám (vykládat Zjevení a zhodnotit préterismus a další směry) si připadám jako Šalomoun na začátku své vlády - tak malý a měl bych zvládnout takový úkol a zrovna já.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 14 neregistrovaných